Žádná organizace na světě není imunní vůči krizovým situacím. Čas od času je nutné odvracet útok konkurence, vysvětlovat kontroverzní krok, objasňovat nepřesnosti v médiích nebo řešit havárii ve výrobním provozu. Informace se dnes šíří rychleji než kdykoliv dříve, během několika minut se tak může rozhořet „mediální požár“, který ohrožuje zájmy či samotnou existenci organizace. Ne každá krize ale musí skončit katastrofou. Záleží na kvalitě manažerských rozhodnutí a schopnosti tlumočit je médiím a veřejnosti. Právě komunikační dovednosti a strategie v krizi jsou tématem kurzu, který vypsala Akademie ČTK a který vede autor tohoto blogu. Jednodenním kurzem postupně prošli například pracovníci ministerstev, úřadů s celostátní i regionální působností, významných průmyslových podniků, velkých PR agentur i menších firem. Kurz se po delší pauze uskuteční 23. února, opět v pražském sídle akademie v Opletalově ulici. Zbývají volná místa, podrobnosti a přihlášky najdetete na webu akademie. Oproti minulosti doplním rozbor některých aktuálních událostí, jako je například loňská krizová komunikace aerolinek Malaysian Airlines nebo siutace kolem výroků prezidenta Miloše Zemana.

V kurzu se zabýváme také například krizovou komunikací města Boston a tamní policie po teroristickém útoku na maratonský běh.
Obsah kurzu
Kurz odhaluje základní principy krizí a vysvětluje, jak podobné situace v činnosti organizací všeho druhu vnímají novináři, co v podobných situacích očekávají od tiskových mluvčích, jaké jsou jejich pracovní postupy a jak je využít ve prospěch organizace. Kurz klade zvláštní důraz na význam internetu, který některé krize podněcuje a rozdmýchává, ale který je zároveň unikátním kanálem pro krizovou komunikaci. Cílem kurzu je osvětlit celou problematiku nikoliv prostřednictvím suchopárných definic, ale na příkladech z české i zahraniční praxe.
Komu je kurz určen
Tiskovým mluvčím, PR profesionálům, manažerům a dalším pracovníkům, kteří přicházejí do styku s médii. Kurz pomůže zejména těm zájemcům, kteří nemají vlastní novinářskou zkušenost, ale i těm, kteří si chtějí rozšířit obzory o nové informace a poznatky. Lektor je zastáncem etické a transparentní strategie krizové komunikace.
Program kurzu
- Příčiny krizí, fáze krizové komunikace
- Hledání potenciálních zdrojů krizových situací
- Příprava na krizi, krizový tým, krizový scénář
- Novinářské postupy v krizové situaci
- Důležitost rychlé, ale zároveň promyšlené reakce
- Význam a využití internetu a sociálních sítí
- Jak se chovat a co říkat v rámci krizové komunikace
- Nejčastější chyby
- Etická dimenze krizové komunikace
- Jak reagovat na nepřesnosti a nepravdy v médiích
- Případové studie a příklady z české i zahraniční praxe
- Praktická cvičení
Lektor
PhDr. Jan Tomandl je novinář a odborník na vztahy s médii. Od roku 2006 let pracuje v ČTK, věnuje se zejména kauzám u Ústavního soudu a Nejvyššího soudu. Předtím byl například redaktorem a editorem deníku Rovnost, vedl jeho názorovou rubriku. Vystudoval žurnalistiku a marketingovou komunikaci, složil rigorózní zkoušku z masmediálních studií. Odborně se věnuje vztahům s médii a zpravodajským principům. Publikoval praktickou příručku Jak účinně oslovit média a monografii Public relations a zpravodajství.
I přesto, že jsem četl článek již po datu konání, byl pro mě zajímavý, děkuji. Především mě zaujal program kurzu. M.